460,902

کمپرسور یا موتور یخچال چیست؟ هر آنچه را که لازم است در مورد کمپرسور یا موتور یخچال بدانید در این مقاله ذکر شده است. قیمت، برند، نصب و سایر موارد دیگر که باید هر کسی آن را بداند. با ما همراه باشید.

کمپرسور یخچال

اول میخوام بحث رو با یک سوال از شما بپرسم! آیا تا حالا فکر کردین که جعبه مشکی رنگ در پشت یخچال خانگی شما چه چیزی هست و اصلا چه کاری انجام می دهد و اصلا چرا رنگ آن مشکی است؟

امروز به طور کامل در این مقاله شما را به جوابتون می رسونم پس با ما همراه باشید ……

کمپرسور یخچال (موتور یخچال)

کمپرسور یخچال مجموعه ای از  پیستون، میلنگ و سوپاپ ها می باشد که با انجام فرآیندهایی وظیفه خود را به درستی انجام می دهد تا چرخه سرمازایی یخچال کامل گردد.

میلنگ با چرخش دورانی خود باعث می شود پیستون ها بالا پایین گردند و دقیقا کاری شبیه تلمبه زدن می باشد و با کار متناوب باز و بسته شدن سوپاپ ها، که این فرآیند موجب می شود گاز درون لوله ها و همچنین سیلندرها به جریان درآید.

اگر در مورد گاز یخچال ها دنبال مقاله و افزایش تجربه خود می باشید به شما پیشنهاد می کنم تا از قسمت مقاله ها، مقاله گاز یخچال فریزر را مطالعه بفرمایید.

در عکس زیر کمپرسور یخچال را مشاهده می نمایید.

کمپرسور یخچال

کمپرسور یخچال یا موتور یخچال

درواقع می توان گفت کمپرسور همان موتور یخچال می باشد چون به زبان عامیانه موتور یخچال مرسوم می باشد تا کمپرسور یخچال و شاید خود شما هم تازه با این واژه آشنا شده بودید شاید مفهوم دیگری از کمپرسور یخچال در ذهن خود تداعی می کردید. تعمیر یخچال فریزر و تعمیر کمپرسور یخچال در شرکت تهران سرویس انجام می گیرد.

حالا که با این قعطه از اجزای یخچال آشنا شدید بهتر است تا با وظیفه اصلی آن هم آشنا شوید.

وظیفه کمپرسور یخچال فریزر

کمپرسور یخچال

کمپرسور که از کلمه انگلیسی Compressor به معنی فشرده کردن می باشد، گرفته شده است. کمپرسور یخچال گازی که به آن تزریق شده است ( قبلا گاز فریون بود ولی الان اغلب گاز  R134 جایگزین آن شده است)  را درون کانال ها یا لوله های اواپراتور و کندانسور فشرده می سازد.

سپس در کندانسور( برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله کندانسور چیست؟ را از بخش مقاله ها مطالعه بفرمایید) تبدیل به مایع می گردد و طبق ماهیتی که گاز یخچال دارد باعث سرماسازی و خنک شدن یخچال می گردد.

قیمت کمپرسور یا موتور یخچال

کمپرسور یخچال یا موتور یخچال یک کالای خارجی و وارداتی می باشد. به این صورت که قیمت کمپرسور یخچال ارتباط مستقیم با نرخ روز ارز دارد. قیمت کمپرسور مارک SECOP ( دانفوس قدیم ) که بهترین مارک فعلی در بازار می باشد حدود 1 میلیون و 800 هزار تومان می باشد.

توجه! قیمت موتور یا کمپرسور بستگی به توان یا قدرت موتور دارد. برای مثال موتورهای 3/4 که برای یخچال های صنعتی استفاده می شوند قیمت بالایی دارند.

کمپرسورهای اینورتر دارای قیمتی بالای 2 میلیون می باشد. البته الان نرخ دلار 11900 تومان می باشد. در صورت تغییر قیمت ارز، قیمت کمپرسور تغییر می نمایید.

در حال حاضر پرفروش ترین موتور یخچال، HiTech (های تک) می باشد. موتورهای های تک در قدرت های متفاوتی وجود دارند:

  • هایتک 1/4 –
  • هایتک 1/4 +
  • هایتک 1/3
  • هایتک 1/2
پیشنهاد می کنیم: مرجع کامل قیمت موتور یخچال

کمپرسور یا موتور دانفوس (سکاپ کنونی)

از با کیفیت‌ترین و پر فروش‌ترین موتور یا کمپرسورهای یخچال می‌توان به کمپرسور دانفوس اشاره داشت که قدرت آن به ترتیب موارد زیر در بازار عرضه می‌شود.

  • دانفوس سکاپ 3/4
  • دانفوس سکاپ 1/2
  • دانفوس سکاپ 1/3
  • دانفوس سکاپ+1/4
  • دانفوس سکاپ1/4
  • دانفوس سکاپ1/5

قیمت موتور یا کمپرسور بستگی به توان یا قدرت موتور دارد. چرا که برای مثال کمپرسورهای صنعتی که قدرت 3/4 را دارند برای مصارف صنعتی قابل استفاده هستند و قیمت خیلی بالایی نسبت به دیگر کمپرسورها دارند.

انواع برندهای موتور یخچال

  • سامسونگ
  • ال جی
  • هیتاچی
  • پاناسونیک
  • های تک
  • سکاپ (دانفوس سابق)
  • Jain refrigeration & air conditioning
  • Laxmi Refrigeration
  • Dorin

کمپرسورهای نام برده شده بسیار با کیفیت هستند و طول عمر آن‌ها معمولا بالای 10 سال می‌باشند و اکثر این موتورها برای یخچال قابل نصب هستند. مزیت این موتورها این است که به فراروانی در نمایندگی‌ها و شرکت‌های تعمیرات یخچال قابل تهیه می‌باشد.

قیمت کمپرسور یا موتور یخچال معمولی

قیمت کمپرسور یا موتور یخچال معمولی

کمپرسورهای معمولی دارای قیمتی ما بین 700 هزار تومان تا 1 میلیون 200 هزار تومان را دارا می باشند. از جمله برندهای محبوب کمپرسور یا موتور یخچال در ایران می توان به:

اشاره کرد. کمپرسور یا موتورهای فوق دارای طول عمر بالای 10 سال می باشند. که به وفور در تمام شرکت های تعمیرات یخچال وجود دارد.

تعمیر یا تعویض موتور یخچال

ممکن است به این فکر کرده باشید که آیا موتور یخچال تعمیر می شود یا خیر؟ تعمیرات موتور یخچال به صرفه است یا تعویض موتور! خوب باید عرض کنیم که پیشنهاد می کنیم اگر طول عمر موتور یخچال شما بالای 10 سال است و خراب شده است حتما آن را تعویض کنید.

تعمیر موتور یخچال هیچ ضمانتی ندارد و ممکن است تنها 24 ساعت کار کند. به همین دلیل تعویض کمپرسور یخچال مرسوم تر می باشد.

مشکلات متداول موتورهای یخچال

یکی از عمده مشکلات یخچال ها خرابی و صدای زیاد موتور یا کمپرسور می باشد. موتور یخچال بعد از 10 سال ممکن است هر دقیقه عمرش تمام شود.

اما این به این معنی نیست که دقیقا تا 10 سال عمر می کنند. بلکه بعد از 10 سال دیگر عمر مفید موتور تمام شده است و باید منتظر خرابی یا سوختن موتور باشید.

صدای زیاد یخچال در بسیاری از مواقع به علت خرابی خود موتور یا سست بودن پیچ ها نگه دارنده موتور به بدنه یخچال می باشد.

علت داغ شدن زیاد موتور یخچال

داغ شدن کمپرسور یخچال

داغ شدن موتور یخچال یک امر نسبتا طبیعی می باشد. زیرا موتور هر چه قدر کار می کند گرم تر می شود. اما اگر موتور یخچال بیش از حد داغ شود باعث سوختن موتور می گردد.

دلایل داغ شدن موتور یخچال

  • یکسره کار کردن کمپرسور یخچال [ یکسره کار کردن یخچال ]
  • خرابی فن کندانسور
  • تمیز نبودن کندانسور
  • کار کردن بیش از حد موتور یا کمپرسور یخچال
  • نامناسب بودن محیط یخچال
  • خرابی رله استارت موتور
  • تنظیمات سرمای زیاد (Power Freeze)

خرابی موتور یا کمپرسور یخچال

زمانی که موتور یا کمپرسور یخچال مشکل داشته باشد تاثیر مستقیم بر روی سرمای یخچال دارد. زیرا موتور گاز را در داخل لوله های کنئدانسور و لوله های اواپراتور به گردش در می آورد.

این سیکل به همین ترتیب ادامه پیدا می کند و گاز دوباره به موتور بر می گردد. زمانی که موتور به عنوان گرداننده و فشرده ساز گاز کار نکند دیگر سرمایی در یخچال مشاهده نمی شود.

انواع موتورهای یخچال

موتورهای یخچال دو نوع می باشند:

  • موتور معمولی
  • موتور اینورتر

موتورهای معمولی همان موتورهای مشکی رنگ و تقریبا بیضی شکل می باشند که در اغلب یخچال ها استفاده می شود.

موتور یا کمپرسور یخچال

موتورهای نسل جدید اینورتر یا خطی به موتورهایی گفته می شود که دارای تکنولوژی بالاتری نسبت به موتورهای معمولی می باشند. موتورهای اینورتر دارای صدای بسیار پایین و مصرف برق بسیار پایین می باشند.

موتور اینورتر یخچال

در یخچال های ساید بای ساید جدید اغلب موتورهای اینورتر نصب می شود. که با برچسب Liner Inverter بر روی دستگاه مشخص می شود.

کمپرسور یخچال ایرانی

یخچال های ایرانی نیز همانند یخچال های خارجی می توانند موتورهای متنوعی استفاده کنند. در یخچال های ایرانی معمولی (تک درب یا بالا و پایین) امروزه اغلب موتورهای Hi-Tech یا هیتاچی نصب می شود.

زیرا قیمت مناسب تری نسبت به نمونه های مانند LG – SAMSUNG- SECOP و Danfoss دارند. موتورهای ذکر شده برای یخچال های ساید بای ساید نصب می شود زیرا قدرت زیادی دارند.

بهترین موتور یخچال

موتور دانفوس

بهترین موتور یخچال بستگی به موارد زیادی دارد. اگر برای شما قیمت اهمیتی ندارد بهترین موتور یخچال، موتور یا کمپرسور دانفوس می باشد.

اما پیشنهاد ما برای انتخاب بهترین موتور برای شما این است که موتوری انتخاب کنید که طبق مصرف یخچال شما باشد.

برای مثال هیچ وقت برای یخچال های ایرانی موتورهای SECOP یا Danfoos نصب نکیند. زیرا این موتورهای بیشتر برای ساید بای ساید های قوی نصب می شود نه یخچال معمولی.

در واقع خود قیمت موتور از قیمت یخچال بیشتر می باشد یا برابری می کند.

تکنیسین های تهران سرویس همیشه چنین نکات مهمی را به مشتریان خود توضیح می دهند.

علت سوختن موتور یا کمپرسور یخچال چیست؟

اولین علت سوختن موتور یخچال را می توان طول عمر بالای آن دانست. دومین علت آن می تواند یکسره کار کردن به خاطر دلایلی مانند:

  • کم بودن فشار گاز
  • تنظیمات نادرست درجه دمای یخچال
  • خروج سرما از یخچال به خاطر خرابی لاستیک دور درب

سومین دلیل سوختن موتور یخچال، اتصالات برق و سیم کشی یخچال می باشد.

سوالات متداول

موتور یا کمپرسور یخچال قلب تپنده یخچال می باشد. علت سرما داشتن یخچال به خاطر کمپرس گاز یخچال در داخل لوله های مربوطه به وسیله موتور یا کمپرسور می باشد.

بستگی به برند موتور و همچنین توان یا قدرت موتور، قیمت نیز متفاوت می باشد. برای دریافت قیمت به روز با شماره تلفن 88077030 – 021 تماس بگیرید.

بله 100%. نصب موتور یا کمپرسور یخچال در شرکت تهران سرویس دارای ضمانت نامه کتبی می باشد که تحویل مشتری داده می شود.

بله. بعد از نصب موتور یا کمپرسور یخچال، موتور به وسیله گاز مخصوص (R134 , R600) شارژ گاز می گردد.

4.8/5 - (14 امتیاز)

تماس با شما !

دوستان عزیزی که در تهران یا کرج زندگی می کنند می توانند با پر کردن فرم زیر درخواست بازدید حضوری تکنیسین تعمیرات یخچال را ثبت نمایند تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.







    فقط استان های تهران و کرج
    Select an option
    شماره تلفن *
    Fill out this field

    آیا به تعمیرکار احتیاج دارید؟

    4 دیدگاه.

    • رجب پور
      2019-07-27 2:40 ب.ظ

      سلام.یخچال اسنوا مدل ۶۷۶ ،پس از رسیدن مانیتور به درجه مورد نظر مثلا(۴+یخچال و ۱۹- فریزر) کمپرسور مدت ۸۰ دقیقه خاموش میشود ودرجات آن سیر نزولی دارد و موقعی که به( ۸+ یخچال و ۱- فریزر ) رسید ،کمپرسور دوباره فعال میشود.علت چیست؟

      • پشتیبانی تهران سرویس
        2019-07-28 6:53 ب.ظ

        با سلام و احترام
        قطعات دیفراست سوخته است.
        موفق باشید

    • مرسی عالی بود

      • پشتیبانی تهران سرویس
        2019-06-18 6:02 ب.ظ

        با سلام و احترام
        درود بر شما.
        موفق باشید.

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

    مقالات آموزشی یخچال